معمار امنیت کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ تاریخ انتشار

معمار امنیت کیست؟

معمار امنیت مسئول طراحی، ساخت، آزمایش و پیاده‌سازی سیستم‌های امنیتی در شبکه IT یک سازمان است. انتظار می‌رود که معمار امنیت درک کاملی از سیستم‌های پیچیده فناوری اطلاعات داشته باشد و با آخرین استانداردهای امنیتی، سیستم‌ها و پروتکل‌های احرازهویت و همچنین انواع محصولات امنیتی آشنا باشد.
معماران امنیت دانش سخت‌افزار و نرم‌افزار را با مهارت برنامه نویسی، مهارت‌های تحقیق و توسعه سیاست، یکی می‌کنند. معماران امنیت تهدیدهای بالقوه را پیش‌بینی می‌کنند و سیستم‌هایی را برای جلوگیری از آن‌ها طراحی می‌کنند. آن‌ها همچنین به عنوان ‌متخصصان ارشد فناوری اطلاعات، سیستم‌های امنیتی کامپیوتر و شبکه را تنظیم و نظارت می‌کنند. این متخصصان درک کاملی از دنیای امنیت دارند. اگر از حل مسئله و توسعه راهکارهای امنیتی لذت می‌برید، این شغل برای شما مناسب است.
معماران امنیت دارای مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر یا سال‌ها تخصص در این زمینه هستند. آن‌ها در مورد سیستم‌های کامپیوتری و شبکه، امنیت سایبری و مدیریت ریسک تخصص کافی دارند. همچنین در استراتژی‌های امنیتی و روش‌شناسی، مهارت دارند. اساسا یک معمار امنیت فردی است که تمام امور امنیتی را بر عهده دارد. در ادامه، دقیق‌تر به شرح وظایف معمار امنیت خواهیم پرداخت.

وظایف و مسئولیت‌های معمار امنیت

معمار امنیت باید به‌سرعت و به‌طور مؤثر به نقض‌های امنیتی احتمالی پاسخ دهد. وظایف معمار امنیت به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • معمار امنیت، سیستم‌های کامپیوتری سازمان خود را ارزیابی کرده و نقاط قوت و ضعف را شناسایی می‌کند. همچنین، تست نفوذ، تحلیل ریسک و هک‌های مجاز را در شبکه‌های محلی، شبکه‌های گسترده و شبکه‌های خصوصی مجازی انجام می‌دهد.
  • معمار امینت باید تصویر کاملی از فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی شرکت داشته باشد. همچنین، باید با آخرین استانداردهای امنیتی، سیستم‌های امنیتی و پروتکل‌های احرازهویت آشنا باشد.
  • معمار امنیت مانند هکرها فکر می‌کند و هنگامی که آسیب پذیری‌ها را در سیستم‌های موجود شناسایی می‌کند، تغییرات معماری را برای تقویت ساختارهای امنیتی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.
  • معمار امینت همچنین مسئول ایجاد استانداردها برای تمام سیستم‌های فناوری اطلاعات، مانند روترها، فایروال‌ها، شبکه‌های محلی، شبکه‌های WAN، VPNها و سایر دستگاه‌های شبکه است.
  • معمار امنیت باید اطمینان حاصل کند که تمام فایروال‌ها، VPNها، روترها، سرورها و غیره، قبل از نصب بررسی و تایید شده‌اند. همچنین، باید آزمایش کند و مطمئن شود که مکانیسم‌های امنیتی نهایی سازمان همان‌طور که انتظار می‌رود کار می‌کنند.
  • این متخصص امنیت اغلب معماری‌های امنیتی کاملا جدیدی را توسعه داده و پیاده‌سازی می‌کند. در واقع برای تمام نوآوری‌های فناوری اطلاعات، باید معماری‌های امنیتی قابل اعتماد، قدرتمند و انعطاف‌پذیر را برنامه‌ریزی کرده و پیاده‌سازی کند. معمار امنیت، دانش سخت‌افزار و نرم‌افزار امنیتی، نیازهای سازمانی و خطرات امنیت سایبری را با سیاست‌های سازمانی و استانداردهای صنعت، یکی می‌کند.
  • معمار امنیت، علاوه بر این‌که سیستم‌ها و شبکه‌های امنیتی را ایجاد کرده و نگه‌داری می‌کند، بودجه‌ها را نیز تهیه می‌کند، بر هزینه‌ها نظارت می‌کند و منابع پرسنل را در صورت نیاز تخصیص می‌دهد. معمار امنیت به اعضای تیم امنیتی فناوری اطلاعات (IT) دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد و باید مطمئن شود که همه اعضا از سیاست‌ها و رویه‌های امنیتی پیروی می‌کنند. این متخصص امنیت، تحلیلگران فناوری اطلاعات، مدیران امنیتی و مهندسان امنیتی را برای هماهنگ کردن پروتکل‌های امنیتی مؤثر، راهنمایی می‌کند.
  • معمار امنیت به نقض‌های امنیتی پاسخ می‌دهد. هنگامی که اتفاقی رخ می‌دهد، معمار امنیت علل، آسیب‌ها و داده‌ها را ارزیابی کرده و گزارش‌های کاملی را برای همکاران و مدیران خود تهیه می‌کند. همچنین تغییرات، به‌روزرسانی‌ها و ارتقاهای مناسب را در پاسخ به آسیب‌پذیری‌ها و نفوذها اجرا می‌کند.

نیازمندی‌های معمار امنیت

مانند بسیاری از مشاغل در زمینه فناوری اطلاعات، برای شغل معمار امنیت نیز بسیاری از کارفرمایان داشتن مدرک تحصیلی در رشته فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط را ترجیح می‌دهند، بنابراین در قدم اول سعی کنید مدرک کارشناسی خود را در یکی از این رشته‌های دانشگاهی کسب کنید. البته با این‌که تجربه و تحصیل در شغل معمار امنیت کلیدی است، اما متخصصان امنیت فناوری اطلاعات می‌توانند گواهینامه‌های امنیت سایبری را نیز کسب کنند. گواهینامه‌ها مهارت‌ها را تقویت می‌کنند، دانش را بیشتر می‌کنند و معماران امنیت مشتاق و فعال را نگه‌می‌دارند. بنابراین، پس از دریافت مدرک دانشکاهی شروع به آموزش حرفه‌ای و کسب گواهینامه‌های معتبر در این زمینه کنید.

معمار امنیت علاوه بر مدارک دانشگاهی و سایر مدارک معتبر حرفه‌ای، باید شامل مهارت‌های زیر باشد:

  • تجربه گسترده در امنیت اطلاعات یا مدیریت ریسک فناوری اطلاعات با تمرکز بر امنیت
  • درک کامل از پروتکل‌های امنیتی، رمزنگاری، احراز هویت
  • معمار امنیت نقش عمده‌ای در ساخت و نگه‌داری شبکه‌های کامپیوتری خواهند داشت. به همین دلیل، معمار امنیت باید دانش عمیق و پیشرفته‌ای از اصول شبکه‌های کامپیوتری داشته باشد.
  • برای این‌که یک معمار امنیت کارآمد باشید و از شبکه در برابر بدافزار محافظت کنید، دانش کلی در مورد بدافزار و تحلیل بدافزار ضروری است.
  • بخش بزرگی از شغل یک معمار امنیت مدیریت ریسک است، بنابراین داشتن درک قوی از اصول مدیریت ریسک کلیدی است.
  • بسیاری از معماران امنیت دارای تجربه هک هستند. هکرهای سابق با تجربه نفوذ در سیستم‌های امنیتی شبکه و رایانه‌های موجود، می‌دانند در مورد ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌ها به دنبال چه چیزی باشند. بنابراین، بهتر است مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت کنید.
  • معمار امنیت دارای مهارت‌های فنی، اداری و رهبری است و قادر است امنیت سیمی و بی‌سیم را فراهم کند و با سیستم‌ها و معماری شبکه و اصول کلی فناوری اطلاعات کاملا آشنا است.
  • معمار امنیت قوانین و دستورالعمل‌های پیچیده امنیت سایبری را درک می‌کند و می‌داند که چگونه و چه زمانی مفاهیم امنیتی و کنترل‌هایی مانند مسیریابی، احراز هویت و خدمات پراکسی را اعمال کند.
  • مهارت‌های نرم برای معمار امنیت کلیدی است که شامل ارتباطات شفاهی و نوشتاری است. معمار امنیت گزارش‌های شفاهی و کتبی در مورد ضعف‌ها، حوادث و پروتکل‌های امنیتی تهیه و ارائه می‌کند. همچنین، جزئیات مربوط به زیرساخت‌ها، سیاست‌ها و شیوه‌های امنیتی را به همکاران فنی و غیرفنی منتقل می‌کند. خلاقیت و تفکر نوآورانه نیز از برای پیشرفت در مسیر تبدیل شدن به معمار امنیت موفق، ضروری است.
  • معمار امنت همچنین دارای مهارت‌های  تحلیلی و حل مسئله است که به او اجازه می‌دهد تا آسیب پذیری‌های امنیتی رایانه و شبکه را شناسایی و اصلاح کنند. معمار امنیت باید هوشیار باشد و با نیازها و اهداف سازمان خود سازگار شود. به‌عنوان رهبر تیم، معمار امنیت در برنامه‌ریزی، به‌کارگیری و نظارت بر راهکارهای امنیتی با متخصصان فناوری اطلاعات، همکاری نزدیک دارد.

چطور یک معمار امنیت موفق شویم؟

آماده شدن برای مسیری پیچیده
به طور کلی، نقش یک معمار امنیت یک نقش ابتدایی نیست. انتظار میرود معماران امنیت بین 5 تا 10 سال تجربه کاری مرتبط داشته باشند. این بدان معنی است که افراد هنگام انتخاب این مسیر شغلی باید برای سفر طولانی پیش رو، آماده شوند.
مدرک دانشگاهی
برای قدم نهادن در دنیای امنیت به عنوان یک معمار امنیت، افراد باید حداقل دارای مدرک کارشناسی در یک رشته مرتبط باشند. البته از آنجایی که یک معمار امنیت به عنوان یک نقش در سطح مدیریت در نظر گرفته می‌شود، بهتر است مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز دریافت کنند. هرچند که بیشتر اوقات تجربه کاری در زمینه‌های مرتبط را می‌توان به جای مدرک کارشناسی ارشد جایگزین کرد.
کسب تجربه
همان‌طور که قبلا ذکر شد، نقش معمار امنیت یک نقش در سطح ابتدایی نیست. این بدان معنی است که افرادی که هدف خود را برای تبدیل شدن به معماران امنیت دنبال می‌کنند، احتمالا باید حرفه خود را در موقعیتی متفاوت شروع کنند. از آنجایی که شغل معمار امنیت یک موقعیت مدیریتی است، متخصصان معمولا از یک نقش سطح ابتدایی شروع می‌کنند، به یک نقش میانی‌تر و در نهایت به نقش یک معمار امنیت می‌رسند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است قبل از این‌که بتواند به عنوان یک معمار امنیت مشغول شود، کار خود را به عنوان یک مدیر سیستم آغاز کند. نقش‌های دیگری که می‌توانند گام‌های خوبی برای موقعیت معمار امنیت باشند، عبارتند از: مدیر امنیت، مدیر شبکه، متخصص امنیت، تحلیلگر امنیتی و مشاور امنیتی.
دریافت گواهینامه‌های معتبر
در قدم بعدی باید گواهینامه‌های موردنیاز در زمینه امنیت را کسب کنید. مانند اکثر زمینه‌های امنیت سایبری، در مورد معمار امنیت نیز دریافت گواهینامه‌ها می‌توانند به متخصصان و دانشجویان کمک کنند تا مهارت‌های خود را ثابت کرده و رزومه خود را از بقیه متمایز کنند. آموزش‌های حرفه‌ای امنیتی و گواهینامه‌هایی مانند Security+، CEH، Pentest+ به شما کمک می‌کند تا به ‌صورت جدی وارد این حوزه شوید و حرفه خود را پیش ببرید. برخی از کارفرمایان ممکن است به مدارک امنیتی پیشرفته مانند SABSA (Sherwood Applied Business Security Architecture) یا CISSP (Certified Information Systems Security Professional) نیاز داشته باشند. CISSP یک گواهینامه سطح بالا و حرفه‌ای است و کسانی که مایل به دریافت این گواهینامه هستند، باید دانش عمیق و کارآمدی از حوزه‌های امنیت سایبری مانند امنیت و مدیریت ریسک، امنیت دارایی، معماری و مهندسی امنیتی، IAM، ارزیابی و تست امنیتی و امنیت توسعه نرم‌افزار داشته باشند.
ارسال تقاضا
 پس از داشتن پیش‌نیازهایی که گفته شد، کاری جز تهیه یک رزومه قوی و درخواست برای شغل مرتبط، باقی نمی‌ماند.
به یادگیری ادامه دهید.
یادگیری برای یک معمار امنیت، مسیری بی پایان است. از آنجایی که این یک نقش مدیریتی است و رویکردهای امنیتی دائما در حال تغییر است، معماران امنیت باید به‌طور مداوم در مورد تهدیدها و تکنیک‌های امنیتی جدید و نوظهور، به‌روز باشند. شرکت در دوره‌های آموزشی می‌تواند در به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات و دانش معماران امنیت موثر واقع شود.

آینده شغلی معمار امنیت

مانند بسیاری از مشاغل امنیت سایبری، آینده شغلی معماران امنیت بسیار خوب است. تهدیدات و حملات به سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌ها را نمی‌توان به‌طور کامل از بین برد، بنابراین نیاز به متخصصان امنیتی واجد شرایط در حال افزایش است. با این حال، از آنجایی که یک معمار امنیت نقش پیشرفته‌تری نسبت به نقش یک امنیت سایبری سطح پایین‌تر مانند یک تحلیلگر امنیتی دارد، کارفرمایان سخت‌گیرتر هستند و برای رسیدن به آن باید تلاش بیشتری کنید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg